اورژانس های چشم
وبلاگ دانشجویان پرستاری قائن سال 90 ورودی بهمن
تعریف: اورژانس های چشم و بینایی به مواردی گفته می شود که بایستی در اسرع وقت و فوری اقدام به درمان نمود و عدم درمان به موقع باعث وارد شدن صدمات جبران ناپذیر به چشم و سیستم بینایی می شود. اورژانس های چشم عبارت اند از:1- گلوکوم با زاویه ی بسته (AACG ) 2- نارسایی پیوند چشم 3-انسداد ورید و شریان مرکزی چشم 4- سوختگی های شیمیایی 5- سوختگی های تشعشعی 6- سوختگی های حرارتی 7- اجسام خارجی در چشم
8 - پارگی های قرنیه و صلبیه 9- صدمات اوربیت
1- گلوکوم با زاویه ی بسته (AACG ):
گلوکوم اصطلاحی است برای گروهی از بیماری هایی چشم که در این بیماری ها عصب چشم به دلیل بالا رفتن فشار داخل چشمی (IOP ) آسیب می بیند و در نتیجه بینایی شخص کاهش می یابد و اگر درمان نشود شخص بینایی خود را از دست می دهد.این افزایش IOP به دلیل گیر افتادن مایع زلالیه که بین عدسی و عنبیه جریان دارد می باشد (مایع زلالیه عدسی و قرنیه را تغذیه می کند).
چندین نوع گلوکوم وجود دارد اما یکی از موارد خطرناک گلوکوم که یک اورژانس چشمی است گلوکوم با زاویه ی بسته است.
در گلوکوم با زاویه ی بسته عنبیه راه خروج مایع زلالیه را می بندد در نتیجه مایع زلالیه که دائماً در حال تولید است در چشم تجمع می کند و فشار داخل چشم را به سرعت بالا می برد.
علائم: کاهش سریع و پیشرونده ی بینایی و تاری دید، درد پیرامون چشم، پر خونی ملتحمه (چشم شخص قرمز به نظر میرسد) و احتقان درد ممکن است با تهوع و برادیکاردی (کاهش ضربان قلب) توام باشد، کاهش دید مرکزی، مردمک ها به شکل بیضی عمودی در می آیند و در حالت نیمه متسع تثبیت می شوند و به نور واکنش نمی دهند و قدرت تطابق خود را از دست می دهند.
در صورت عدم درمان، شخص ظرف 1یا 2روز بینایی خود را از دست می دهد.
درمان: جراحی لیزری فوری برای باز کردن راه خروجی مایع زلالیه لازم است وهمچنین از دارو های کاهنده ی IOP مثل پیلوکارپین استفاده می شود. چشم دیگر هم باید بوسیله پیلوکارپین یا جراحی درمان شود تا از حملات بعدی جلوگیری شود.
2- نارسایی پیوند چشم:
علائم اولیه: تیرگی دید، ناراحتی، اشک ریزش و قرمزی چشم
اگر شخص پیوند چشم زده دچار نشانه های بالا شد باید هرچه سریع تر به چشم پزشک مراجعه کند.
درمان: تجویز فوری کورتیکوستروئید ها ی موضعی به صورت ساعتی و تزریق کورتیکوستروئید در پیرامون چشم می باشد. تمام تلاش ها متوجه جلوگیری از رد پیوند است. ممکن است در موارد شدید و مقاوم رد پیوند از عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن استفاده شود.
3- انسداد ورید و شریان مرکزی چشم:
علائم: دید چشم به طور ناگهانی و بدون احساس هیچ دردی از بین می رود.
از علت های انسداد ورید و شریان مرکزی چشم می توان بیماری های دریچه ای قلب، رکود خون وریدی ، افزلیش غلظت خون و... را نام برد.این بیماری معمولاً در افراد با فشار خون بالا و یا افرادی که دچار ارترو اسکلروزیس هستند اتفاق می افتد.اگر از بین رفتن بیماری به دلیل انسداد ورید و شریان مرکزی چشم باشد و وقت آن از 1 ساعت بگذرد دیگر کاری نمیتوان انجام داد و بینایی شخص برای همیشه از بین میرود. پس در این گونه موارد فوت وقت اصلاً جایز نیست و باید شخص را هر چه سریع تر به چشم پزشک رسانید.
4- سوختگی های شیمیایی:
شامل سوختگی های اسید و باز می باشد که هر دو خطرناک می باشد ولی باز از اسید خطرناک تر است و در میان باز ها آمونیاک از همه خطرناک تر است.بازها چون می توانند بیشتر در چشم نفوذ کنندو تا مدت بیشتری به آسیب های خود ادامه دهند و IOP( فشار داخل چشمی) را افزایش دهند خطرناک تر اند.
اسید ها نسبت به بازها خطر کمتری دارند زیرا پروتئین های مربوط به بافت های آسیب دیده رسوب کرده و به مانعی در برابر نفوذ بیشتر اسید تبدیل می شوند.
اساس درمان در این موارد شست و شوی چشم تا حدی است که PH چشم نرمال و PH قرنیه به حدود6/7- 3/7 برسد.بهترین چیز برای شست و شو سرم نرمال سالین یا رینگر و اگر نبود آب استریل و اگر آب استریل هم نبود باید با هر آبی که در دسترس است چشم را سریع شست.باید پشت پلک ها را هم شست و سریع مصدوم را به مرکز تخصصی چشم انتقال داد.
5- سوختگی های تشعشعی:
این نوع سوختگی ها معمولاً در اثر قرار گرفتن طولانی مدت قرنیه چشم در معرض اشعه های مضر مانند اشعه ی ماوراء بنفش اتفاق می افتد و باعث سوختگی و زخم در قرنیه میشود.از مهمترین این سوختگی ها سوختگی در جوشکاران بدون محافظ ، اسکی بازان و سوختگی های ناشی از لامپ های خورشیدی می باشد.
علائم : درد شدید در چشم ، حساسیت شدید به نور و اشک ریزش زیاد.
اساس درمان در این نوع سوختگی ها بستن چشم همراه با استراحت و استفاده از مسکن جهت کنترل درد می باشد.استفاده از قطره های آنتی بیوتیک و سیکلوپلژیک (برای اتساع مردمک چشم) که البته با تجویز پزشک انجام می شود.اگر لایه های عمقی قرنیه درگیر نشده باشد معمولاً 48-24ساعت بهبودی حاصل می شود.
از قطره های بیحسی نظیر تتراکائین منحصراً در بیمارستان برای بیحسی موقت چشم برای عمل ، معاینه و اعمال جراحی استفاده می شود و در حد یکی دو بار هم بیشتر استفاده نمیشود (شخص در هنگام استفاده از این قطره ها نباید چشم خود را بمالد چون ممکن است به قرنیه ی خود آسیب بزند. شروع اثر دارو 20 ثانیه تا یک دقیقه و اثر دارو 20-10دقیقه باقی میماند). استفاده ی بیش از یکی دو بار به شدت به سلول های قرنیه آسیب می زند و زمینه را برای زخم و عفونت قرنیه فراهم می کند.که نتیجه ی نهائی لک وسیع (ایجاد بافت جوشگاه ) در قرنیه و افت شدید بینائی است.معمولاً جوشکار ها یا تراشکار های بدون محافظ که دچارسوختگی قرنیه شده اند از این دارو سر خود و به دفعات زیاد مصرف می کنند و در نتیجه دچار مشکل بالا می شوند.این افراد حتی بدون درمان 8-6ساعته خوب می شوند و درد آنها تسکین می یابد.این افراد باید در طول 8-6ساعت چشم ها را بسته و از مسکن های استامینوفن با یا بدون کدوئین استفاده کنند و استراحت نمایند.
6- سوختگی های حرارتی:
در سوختگی های حرارتی به علت بسته شدن غیر ارادی پلک ها اغلب تنها پلک ها آسیب میبینند و قرنیه آسیبی نمی بیند.تورم و قرمزی پلک ها از علائم مهم این عارضه می باشد.
کمک های اولیه شامل شستن چشم با آب فراوان است تا حرارت چشم گرفته شود و بعد باید چشم را پانسمان کرد و شخص را به بیمارستان انتقال داد.
اساس درمان در سوختگی های چشم مانند درمان سوختگی های سایر نقاط بدن است یعنی استفاده از مسکن های سیستمیک مانند مرفین و استفاده از پماد های انتی بیوتیک مانند تتراسیکلین.یکی از مهمترین اقدامات در سوختگی های چشم دوختن پلک های فوقانی به پلک های تحتانی با نخ بخیه ی سیلک چهار صفر است.تا از بروز چروکیدگی پلک و برگشتن پلک ها به سمت خارج جلوگیری شود.
7- اجسام خارجی در چشم:
چنانچه اجسام خارجی در سطح قرنیه یا ملتحمه باشند و فرو نرفته باشند می توان آن را از سطح قرنیه برداشت ولی اگر احتمال دارد که جسم در چشم فرو رفته باشد نباید آن را دست کاری کرد و باید با یک لیوان کوچک یا کاپ چشمی روی چشم گذاشت و بعد چشم را با باند بست.این عمل به این خاطر است که پانسمان روی چشم فشاری نیاورد و باعث تخلیه ی محتویات چشم نشود.
اجسامی مثل اهن ، استیل ، مس و سبزیجات می توانند موجب واکنش التهابی شدید شوند.
اگر اجسامی مثل میخ یا چاقو در چشم فرو رفته باشد باید ابتدا دردو طرف ان دو باند گذاشت و یا با باند امامه ای آن را فیکس کرد و بعد یک لیوان روی آن گذاشت تا به چاقو یا جسمی که در چشم فرو رفته فشار نیاید و بیشتر در چشم فرو نرود ، بعد لیوان را با باند فیکس کرد.
در تمام موارد بالا باید هر دو چشم را با هم بست زیرا حرکت چشم سالم ، چشم آسیب دیده را هم تکان می دهد و باعث اسیب بیشتر چشم آسیب دیده می شود.در صدمات نافذ چشم آسپرین منع مصرف دارد زیرا باعث تداوم خونریزی می شود.
در صدمات نافذ چشم در صورت عدم حس نور تخلیه ی اولیه ی کره ی چشم انجام می شود که طی آن محتویات چشم با مقداری عصب بینایی خارج می شود.این عمل باید ظرف دو هفته از صدمه ی اولیه انجام شود وگرنه باعث بروز افتالمی سمپاتیکی (ophthalmia sympathetic ) می شود که التهاب ناشی از صدمه ی چشم مبتلا به چشم سالم نیز سرایت می کند و آن را نابینا می کند.
8- پارگی های قرنیه و صلبیه:
پارگی های قرنیه و صلبیه بسار خطرناک هستند زیرا قسمت ها ی درونی چشم در معرض عفونت قرار می گیرند و در نتیجه دچار آسیب می شوند.در هنگام وارد شدن ضربه های سنگین به چشم و احتمال ایجاد پارگی در قرنیه یا صلبیه نباید به چشم فشار آورد یا آن را پانسمان کرد زیرا ممکن است محتویات چشم در اثر فشار بیرون بریزد پس باید به شیوه ای که در بخش اجسام خارجی در چشم گفته شد، با یک لیوان کوچک یا کاپ چشمی چشم را بست.
درمان شامل دوختن پارگی و پیشگیری از عفونت است که توسط چشم پزشک انجام می شود.
9- صدمات اوربیت:
در صدمات اوربیت چون صدمه به جمجمه خورده است اول باید علائم حیاتی بیمار را چک کرد و وضعیت او را پایدار کرد بعد بینایی را چک نمود.
بعد از پایداری وضعیت مصدوم برای اثبات وسعت صدمات چشم در اولین فرصت،بینایی شخص را کنترل کنید که در چه حدی است.کره چشم باید از نظر صدمات بافت نرم مورد نظر قرار بگیرد.درضربات کند مثل ضربه ی مشت،زانو،آرنج،توپ گلف و تنیس چون یک مرتبه در اثر این ضربات فشار داخل اوربیت زیاد می شود استخوان کف اوربیت که کمترین مقاومت را دارد می شکند.در صدمات اوربیت نیز اگرخونریزی دارد باید بعد از کنترل خونریزی هر چه سریعتر مصدوم را به مرکز تخصصی چشم انتقال داد.
پیشگیری از صدمات چشمی :
1-هنگام استفاده از آسپری سرآن به سمت شما نباشد.
2-هنگام سرخ کردن غذا در ماهی تابه کاملاً آن را به روغن آغشته کنید تا از پاشیده شدن روغن به بیرون جلوگیری شود.
3-هنگام استفاده از مواد شیمیایی قوی از عینک ایمنی استفاده کنید و بعد از استفاده دست های خود را بشویید.
4-برای حفاظت چشم در برابر اشعه ها و لامپ های خورشیدی از عینک ایمنی استفاده کنید.
5-در باغ یا جنگل مراغب برخورد شاخه ها با چشم و صورت خود باشید.
6-به کسی اجازه ندهید جلو یا کنار ماشین چمن زن بایستد. سنگ ها را از جلوی ماشین چمن زن بردارید زیرا ممکن است زیر ماشین در برود و صدمات شدیدی را به چشم وارد کند.
7-برای مشاهده ی موتور ماشین در شب از چراغ قوه استفاده کنید و از کبریت یا شمع استفاده نکنید.
8-در هنگام استفاده از کابل پرشی برای استارت ماشین از عینک ایمنی استفاده کنید.ابتدا اطمینان پیدا کنید که شخصی با ماشین در تماس نیست ، مطمئن شوید که کابل های مورد استفاده با هم اتصال ندارند و هرگز کابل را به پایانه ی منفی باطری وصل نکنید.
9-در ورزش های تنیس ، اسکواش واز این قبیل مراقب برخورد توپ با چشم باشید.
10-در هنگام آتش بازی به کودکان اجازه ندهید آتش را شعله ور کنند و مواد محترقه در آتش استفاده نکنید .سعی نکنید خاکستر را دوباره شعله ور کنید و در پایان روی آن آب بریزید.
اصول تجویز داروهای چشمی :
1- قطرههای چشمی سودی که دارند این است که برای بینایی تداخلی ایجاد نمی کنند ولی به وسیله اشک رقیق شده و با پلک زدن از چشم خارج می شوند .
2- پمادهای چشمی سودی که دارند این است که در حفره چشم بیشتر باقی می مانندولی دید را تار می کنند .
3- برای جلوگیری از اثرات سیستمیک داروهای چشمی با انگشت روی گوشه داخلی چشم فشار اورید . ( به خصوص در مورد افراد پیر ، کودک ، زنان شیر ده یا بار دار ، بیماران کبدی ، کلیوی ، قلبی و تنفس ).
4- بین دوقطره مختلف چشمی 5 تا 10 دقیقه صبر کنید اگر فاصله 30 ثانیه باشد 45 درصد قطره شسته می شود .
5- اگر هم قطره و هم پماد برای شما تجویز شده اول قطره بعد پماد را استفده کنید.
6- اگر بیمار خود قطره را در چشم می ریزد برای احساس افتادن قطره در چشم، قطره را در یخچال بگذارید تا کمی سرد شود.
چند دارو گیاهی مناسب :
1- برای رفع التهابات پلک و استراحت چشمهای خسته می توانید چند برش نازک به تازه را مستقیماً برروی موضع درد قرار دهید.
2- لوسیون ختمی برای رفع ورم ملتحمه چشم تهیه میشود . برای این منظور جوشانده 1 قاشق مربا خوری از گل ختمی در یک فنجان آب تهیه کرده به صورت کمپرس روی چشم بگذارید .
3- برگ کاهوی پخته برای رفع التهابات چشم اثر شفا بخش دارد که باید آن را روی چشم قرار داد .
4- برای برطرف کردن کبودی زیر چشم می توان سیب زمینی خام رنده شده را بر روی کبودی قرار داد یا برای برطرف کردن کبودی زیر چشم می توان مقداری بابونه را دم کرد و زیر چشم را کمپرس نمود .

5- برای رفع تورم زیر چشم می توان از انجیر تازه استفاده کرد. برای این کار باید انجیر تازه را له کرد و در زیر چشم قرار داد تا ورم آن برطرف شود .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط مسافر انتظار
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 111
بازدید دیروز : 384
بازدید هفته : 636
بازدید ماه : 630
بازدید کل : 48348
تعداد مطالب : 358
تعداد نظرات : 372
تعداد آنلاین : 1



فال حافظ



استخاره آنلاین با قرآن کریم

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
تماس با ما
Pichak go Up

-_ !News _-